Pilates2

Johdanto Pilateksen maailmaan

Pilates on pitkälle hiottu kehonhallintatekniikka, joka parantaa koordinaatiokykyä ja kehonhallintaa. Pilateksen ydintavoitteena on saada rakennettua vahva ja toiminnallinen keskivartalo, “power house”, josta käsin voidaan hallita ja tukea kaikkea kehon liikettä. 

Pilates on Joseph Pilateksen 1900-luvun alussa kehittämä menetelmä. Menetelmää käytetään ympäri maailmaa eri tavoin sovellettuna niin tavallisten kuntoilijoiden harjoittelumuotona, kuin tanssijoiden ja urheilijoiden oheisharjoittelumuotona. Pilatesharjoittelusta myös monet toimistotyötä tekevät ja vähemmän liikuntaa harrastavat ovat saanet apua kroonisiin selkävaivoihin.

Pilates on dynaaminen, hengityksen rytmittäminä liikejatkumoina etenevä harjoittelumuoto, jossa kaikkien liikkeiden perustana on vahva ydintuki (kehon syvät lihakset), ja selkärangan asennon hallinta. Harjoitteissa käytetään kehon kaikkia luonnollisia liikeratoja, joten harjoittelu sekä vahvistaa, että avaa kehon kireyksiä. Sännöllisen harjoittelun avulla opit käyttämään kehoasi optimaalisesti ja käyttämään kaikkia kehon lihaskerroksia syvistä pinnallisiin. Tämä ennaltaehkäisee loukkaantumisia ja rasitusvammoja urheillessa ja arkielämän askareissa.

Pilates harjoitteet perustuvat kuuteen perusperiaatteeseen jotka ovat;

Keskittyminen, keskittäminen, hallinta, hengitys, tarkkuus ja sulavat liikkeet.

Jotka toimivat yhdessä mielen 5 osa-alueen kanssa, jotka ovat;

Äly, muisti, mielikuvitus, intuitio ja tahto.

Nämä kaikki yhdistyvät Pilates-harjoitteissa ja tulet huomaamaan, että harjoitukset, jotka harjoittavat myös mieltä, ovat todella palkitsevia.